وبــلاگ شــهرســتان ســقز

وبــلاگ شــهرســتان ســقز

ســقز شهری به قدمت تاریخ
وبــلاگ شــهرســتان ســقز

وبــلاگ شــهرســتان ســقز

ســقز شهری به قدمت تاریخ

قلعه باستانی زیویه

این قلعه به فاصله 55 کیلومتری جنوب شرق سقز و در شمال روستایی موسوم به همین نام بر بالای تپه ای طبیعی که قسمتی از راس آن سنگی است ، قرار گرفته است . این تپه قریب 40 هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح زمینهای مجاور و از جهات مختلف بین 90 تا 110 متر میباشد . موقعیت خاص طبیعی تپه زیویه در یک چشم انداز علت اصلی و اساسی برای بنای چنین قلعه ای را مسجل و مستدل میسازد . قسمت شمالی تپه دارای شیب تندی است و قسمت جنوبی آن نیز در اغلب بخشها صخره ای و به صورت صاف است ؛ تنها جبهه های غربی و شرقی شیبی ملایم دارند . با حدود 21 تپه سنگی که در طول کاوشهای چند سال اخیر به دست آمده بنظر میرسد ورودی قلعه را در سمت شرق قرار داده اند . در دامنه جنوبی و در زیر صخره ها به ارتفاع 50 متری از زمینهای اطراف غار نسبتا محدودی وجود دارد که شاید در گذشته سازندگان و معماران قلعه توانسته باشند از درون تاسیات قلعه راهی به آن پیدا کرده اند .

قلعه باستانی زیویه

در طی انجام حفاریهای هیت کاوش بخش اعظمی از بنای قلعه از زیر خاک آزاد شده و مشتمل بر پله های سنگی ، حیاطهایی با کف سنگفرش ، اطاقهای تو در تو ، تالار ستوندار و قسمتهای از حصار اصلی میباشد .

بسیاری از محققان و باستانشناسان در مورد زیویه و آثار آن اظهار نظر نموده اند و بر اساس شواهد و مدارک بدست آمده قدمت این مکان را نیمه دوم قرن هفتم قبل از میلاد دانسته اند و در این که این محل یک قلعه حکومتی بوده شکی نیست اما نکات مهم و تاریک و مجهول در مورد این اثر عظیم هنوز بسیار است .

نظرات 3 + ارسال نظر
امید یکشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:13 ب.ظ http://onward.persianblog.ir

سلام چرا دیگه مطلب نمی نویسی.

(شیشه ی نازک دل) سه‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:00 ب.ظ http://onward.persianblog.ir

چه وبلاگ قشنگی چرا دیگر مطلب نمی نویسید

لقمان شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:55 ق.ظ

لطفا اطلاعات بیشتری در مورد سقز بنویسید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد