وبــلاگ شــهرســتان ســقز

وبــلاگ شــهرســتان ســقز

ســقز شهری به قدمت تاریخ
وبــلاگ شــهرســتان ســقز

وبــلاگ شــهرســتان ســقز

ســقز شهری به قدمت تاریخ

شهرستان سردشت

مکان های دیدنی و تاریخی


سردشت طبیعت وحشی زیبا یی دارد و آبشار آن مهم ترین جاذبه طبیعی این منطقه به شمار می آید. در این منطقه آثار تاریخی ویژه ای نیز کشف شده که هنوز در دست مطالعه و بررسی است.  

 

صنایع و معادن


صنایع شهرستان سردشت محدود به صنایع دستی و صنایع کوچک کارگاهی است. این منطقه در مسیر توسعه قرار دارد و هنوز صنعت بزرگ و قابل توجهی در آن دیده نمی شود.  

 

کشاورزی و دام داری


کشاورزی و دام داری اصلی ترین شغل ساکنان منطقه ی سردشت را تشکیل می دهد در این منطقه محصولاتی چون: گندم و جو و انواع محصولات باغی به عمل می آید. دام داری در مراتع این شهرستان بیش تر به صورت سنتی رایج است و محصولات تولیدی به مصارف داخلی منطقه می رسد.  

 

بقیه در ادامه مطلب...

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی


کردهای کردستان، سردشت را زادگاه زرتشت پنداشته اند و از آن جا که این را در کردی زرتشت و زرادشتره می گویند، عقیده دارند که سردشت از نام زرتشت گرفته شده که بعد از حمله اعراب به ایران، به سردشت تغییر نام داده است. واژه سردشت مرکب از دو کلمه «سر» و «دشت» است که آغاز دشت یا دشتی که تا رود زاب ادامه دارد؛ معنا می شود.  

 

مشخصات جغرافیایی


سردشت یکی از شهرستان های کردنشین استان آذربایجان غربی است که در ناحیه ی جنوب باختری این استان و در مرز ایران و عراق قرار گرفته است. مرکز شهرستان سردشت در درازای خاوری 45 درجه و 32 دقیقه و پهنای شمالی 36 درجه و 9 دقیقه و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است. این شهرستان در ناحیه ی مرزی ایران و عراق قرار گرفته که از سوی خاور با بانه در استان کردستان و از شمال با پیرانشهر و مهاباد همسایه است. راه های دسترسی به این منطقه عبارت اند از:
- مسیر اصلی سردشت – پیرانشهر به درازای ۸۷ کیلومتر.
-مسیر سردشت – بانه به درازای 52 کیلومتر.
-مسیر اصلی سردشت – مهاباد به درازای 111 کیلومتر.  

نظرات 2 + ارسال نظر
سامان دوشنبه 27 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:33 ب.ظ


لطفا ایمیلتون رو بذارید در وبلاگ.
عالی بود.

محمد سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:22 ب.ظ

لطفا عکس سردشت رابزارید ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد